October 17, 2017

Sveriges Radio Medierna utövar härskarteknik – lyckades stoppa annonsering.

650 vof ill vet silver

Sveriges Radios ”Medierna” i P1 ska granska medierna i Sverige. Det uppdraget borde gå ut på att se till att journalister gör sitt granskande jobb, men ibland faller man helt utanför de ramarna. Den 7 oktober 2017 utövade istället radioprogrammet Medierna en härskarteknik mot en chefredaktör för att stoppa en av skeptikerrörelsen ogillad annonskampanj.

Sveriges största producent av vattenreningsprodukten kolloidalt silver har varit hårt ansatt av etablissemanget. Skrämselpropagandan mot produkten kolloidalt silver i massmedia har varit både brutal och motsägelsefull. Kolloidalt silver är nämligen enligt braskande rubriker både ett verkningslöst bluffmedel och samtidigt extremt skadligt.

Annonskampanj
För att ge en egen balanserad bild av sig själv och sina produkter, däribland kolloidalt silver, satsade producenten under hösten 2017 på en annonskampanj i svensk press. Annonserna visades under en tid i flertalet tidningar och tidskrifter utan att någon reagerade nämnvärt.
Ända tills annonsen uppmärksammades i tidningen Illustrerad Vetenskap. Det här väckte stor ilska bland den svenska skeptikerrörelsens medlemmar. På skeptikerorganisationen och lobbyistföreningen Vetenskap och Folkbildnings Facebook-sida skrevs arga kommentarer om att både bojkotta tidningen Illustrerad Vetenskap och att kontakta tidningens ledning och påtala att det inte är OK att sprida reklam för kolloidalt silver. Föreningen Vetenskap och Folkbildning har länge drivit opinion mot kolloidalt silver i Sverige. Varför de gör det är oklart. Produkten är ett välkänt virus-, bakterie- och svampdödande medel som används runt om i världen, framför allt i USA där det finns det miljontals användare.

Skeptikerna kallar in Sveriges Radio som rycker ut i skeptikernas tjänst
Skeptikerorganisationen Vetenskap och Folkbildning har god hand med svensk public service. Man vet vem man ska ringa upp, när man vill sprida sin lobbyism. I detta fallet kontaktades Sveriges Radios mediegranskande program ”Medierna”. Just detta program har tidigare prisats av föreningen Vetenskap och Folkbildning. De utvaldes till att bli Årets Folkbildare 2012. Redaktören för Medierna, Lars Truedson, uttalade sig som stolt över att ha blivit prisad av denna intresseorganisation. Lars Truedson trivs i skeptikernas sällskap och kommer gärna och föreläser på föreningens evenemang.
Så, när skeptikerna går man ur huse för att påverka tidskriften Illustrerad Vetenskap att stoppa annonseringen för kolloidalt silver, så gör Sveriges Radio Medierna självklart skeptikerna en tjänst. Inför sitt radioprogram den 7 oktober 2017, hade de kontaktat chefredaktören  för Illustrerad Vetenskap för att få stopp på annonseringen av kolloidalt silver.

 

650vof prisar medierna
Lars Truedson, redaktör för Sveriges Radio Medierna.

Skrämmas och skämmas
När ett mediegranskande radioprogram från Sveriges Radio ringer upp en publicistkollega, då lyssnar man. Som publicist vill man ju inte framstå i dålig dager inför kollegiet. Denna påtryckning om att framstå som oseriös räckte för att få chefredaktören för Illustrerad Vetenskap, Sebastian Relster, att backa och ställa sig lydigt i ledet. Han utlovade via mejl till Medierna att all annonsering skulle stoppas, eftersom detta kunde skada tidningens rykte.
Så här arbetar skeptikerrörelsen med tilltaget att skrämmas och få svensk press att skämmas om man inte sällar sig till skeptikernas regler.
Att skeptikerna driver sin opinion må vara hänt, men ska verkligen Sveriges Radio få styra vilka annonser som visas i svensk press? Och är deras uppdrag att hjälpa skeptikerorganisationer att driva lobbyism?

Lyssna på inslaget från Sveriges Radio Medierna där man kontaktar chefredaktören för Illustrerad Vetenskap om att de borde stoppa annonseringen för kolloidalt silver:
https://youtu.be/tT6PPX0GWN8

Övriga länkar:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/973129?programid=2795
https://www.journalisten.se/nyheter/lars-truedson-bada-priserna-ar-valfortjanta
http://www.almedalsveckan.info/28671

youtube se medierna

One comment on “Sveriges Radio Medierna utövar härskarteknik – lyckades stoppa annonsering.

  1. Peter M. on said:

    Om denna intressanta artikel haft en tydlig författare/avsändare hade jag gärna lyssnat och delat. Nu kritiseras SR av en anonym källa och artikel kan mycket väl vara verktyg i något annat sammanhang. Sakinnehåll gör den trovärdig och intressant.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

37 604Spamkommentarer blockerade hittillsSpam Free Wordpress

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

%d bloggare gillar detta: