September 22, 2018

Remissförslag: Tillåt oundvikligt GMO-innehåll i KRAV-produkter

krav

KRAV är en ekonomisk förening som funnits sedan 1985. Deras välkända KRAV-märkning betyder bland annat att varan är ekologiskt producerad, odlas miljövänligt utan kemiska bekämpningsmedel och har producerats utan GMO. Regelverket för certifieringen uppdateras kontinuerligt och just nu pågår en remissinsamling inför nya regler som kommer att gälla från och med januari 2015.

Ett avsnitt om ändrade regler handlar om GMO. Enligt KRAV kommer det inom en snar framtid att vara i princip omöjligt att garantera 100% GMO-fritt. Detta beror på att fodertillverkare kommer att tillåtas hantera foder med GMO i samma fabriker som GMO-fritt foder. Därför föreslås man kunna KRAV-certifiera en vara som ändå innehåller ett oundvikligt innehåll av GMO med 0,1 %. För foder skulle den tillåtna inblandningen vara 0,9%.
Hur fodertillverkarna tillåts denna hantering och vem som reglerar oavsiktlig GMO-spridning, framgår inte från KRAV:s remissförfrågan. I en utredningsrapport från 2013 beskrivs hur fodertillverkare får problem när importflödet till Sverige går genom Danmark. Där används GM-soja i konventionellt foder och hanteringen av GM-soja sker i samma lastutrymmen, elevatorer och silos som GMO-fri soja.

I Danmark slopades GMO-förbudet för sojafoder till kycklingar den 1 februari 2014. Naturligt foder anses vara för dyrt. I Sverige används ännu inte GMO-soja i foder till kycklingar, men Svensk Fågels VD Maria Donis säger till News Öresund att man på sikt även här väntas använda GMO-foder.
Svensk Fågel skriver själva att man så snart marknaden tillåter, ska man börja köpa ”certifierat ansvarsfullt producerad soja” och frångå det generella kravet med GMO-fri soja.

Remissinstanserna har fram till 31 mars 2014 att yttra sig till KRAV.

Läs mer:
http://www.krav.se/pagaende-oversyner-regler-2015

http://www.krav.se/sites/www.krav.se/files/rapport_gmo-gransvarde_slutl.pdf

http://www.krav.se/sites/www.krav.se/files/1-3_allmanna_regler-_sammanfattning_regelforslag.pdf

http://www.ekologiskalantbrukarna.se/nyheter/krav-vill-ha-dina-regelsynpunkter

http://newsoresund.org/?p=642

http://www.svenskfagel.se/?p=1061

svenskfagel

67 comments on “Remissförslag: Tillåt oundvikligt GMO-innehåll i KRAV-produkter

  1. Ny studie har funnit att det i USA synes föreligga ett starkt samband mellan GMO-odling samt användning av Roundup och tillväxten av kroniska sjukdomar inklusive högt blodtryck, diabetes, stroke, cancer, kronisk tarminflammation mm.

    Se vårt blogginlägg:

    PSRAST Physicians and Scientists for Responsible Application of Science and Technology (PSRAST)

  2. Canal2op on said:

    Behövs en ny märkning och certifiering?
    GMOfri matvara?
    Ett stort nätverk kan för egen del troligen ställa krav på sin lokala handlare.
    Informera att han kommer att få fler kunder om han kan erbjuda alternativet.
    Bara en tanke, och skulle var intressant med en diskussion kring detta.

  3. Pingback: Ekologisk odling + GMO = SANT ? : Canal 2nd Opinion

  4. Ester on said:

    Makten skördar sina $ genom att manipulera oss! NÄR ska svensken VAKNA!
    Ska vi alla vänta tills vi får alla cancer eller?
    Skriv till KRAV nu! Tänk på stackars barnen! som aldrig blir vuxna!
    Kräv GMO fri mat i skolan.
    Redan NU äter våra svenska grisar GMO foder fom 2006!
    Visste du det?!
    /Skicka ditt remissvar till oss senast 31 mars 2014!
    Du kan skicka svaret till regler@krav.se
    eller
    KRAV
    Box 1037
    75140 Uppsala/

  5. Gregor on said:

    Oundvikligt förresten
    Det är INTE OUNDVIKLIGT

    Alternativ finns på flera sätt, GMO-sojan är inte något som flyger i vinden och hoppar på det ekologiska. Se vad jag skrivit i posten inna.

    Det är INTE OUNDVIKLIGT

  6. Gregor on said:

    Häpenheten har knappt lagt sig, och en känsla av sorg infinner sig
    KRAV. Det har stått för någonting. OK, jag har ibland tyckt (jag har KRAV-boken) att man varit något snälla i vissa avseenden, bland annat djurhållning. Menm – det har ju varit så mycket bättre än det konventionella (som jag aldrig äter)
    KRAV har varit pålitligt och bekvämt, ska jag nu behöva lista ut var alla ekologiska gårdar finns. Trevligt, men tiden har inte räckt innan. Nu FÅR jag ge mig tid

    Ja, åtminstone om tanken att det ska finnas GMO i fodret djuren ska äta. Det är inte rätt mot dem, det är inget som jag tänker äta heller, även om det inte är mycket så finns term-bakterie-dna och RoundUprester kvar i köttet. Det kvittar om det är lite – det ska inte finnas alls.

    0,9% – det är ju var 111:e sojaböna!

    Och det finns alternativ. FÖRST kunde ju KRAV hostat om det olämpliga att alls ta in GMO till Sverige (alla andra i braschen, Arla, Svensk Fågel, ja ett 30-tal har lärt in samma läxa, nu ska vi vara uthålliga/RTRS, den certifiering där Monsanto sitter med vid ”Roundtable…” Nej, tyst har man varit

    OM det nu ändå blir så att det det kommer in tonvis med GMO-foder ?
    KRAV har flera alternatuv

    1) Man kan begära egna foderlinjer ELLER begära egen fabrik ELLER starta en egen…..

    2) Man kan begära och kontrollera fodertypsskiften – 100% rengöring när det skiftar GMO-eko. Men jag litar inte riktigt på det alternativet

    3) Man kan säga till sina köttproducenter att köpa eller odla proteinrika växter, det finns många, ärtor mm. Lupin nämner t ex svenskt foder som en lämpligt foder till gmo-uppfödare. Dessutom är soja (som det ju rör sig om) inte lämpligt foder. OK grisen är allätare men inte helt bra. Kor och fågel ska ha grovfoder (gräs, örter) för att få fint kött och bra fettsyror. Här ska inte soja komma in. För just mjölkkorna som nu lär äta 1-2 % soja (snitt året) kan det väl inte vara så förtvivlat viktigt för dem att få in kontaminerad soja. Köpa/odla proteinrika baljväxter i stället.

    4) Ja, 1-3är KRAVS alternativ. Sedan har ju KRAV-uppfödarna andra alternativ. Annat existerande eller något nytt eko-märke. Eller sälja direkt till kedja med skylt och info och kontaktbarhet/transparens som man säger. Nytt märke är nog det bästa.

    Man kommer nog ändå att hamna i bakvatten till Svensk Sigill – de har inte hukat som KRAV. OK, vet inte om de vill ha var 111:e sojaböna kontaminerad men frågan är om inte Svensk Sigill (Guninela Ståhle, jag följer hennes blogg, ok de är inte eko men hon kan oerhöst mycket så äv det skälet läser jag hennes blogg gunnela.nu). Det KAN ju medföra att de andra hajar till när de går ut och så tydligt skriver att här ska det inte bara något GMO i fodret minsann. LRF-gubbarna satte kaffet i halsen (kanske Monsanto-ägda Gevalia)

    Så kanske räddar Svensk Sigill KRAV detta år (inga missförstånd, jag köper inte Sv.Sigill, jo enstaka gång om jag måste ha något och KRAV inte finns i liten butik. Men i princip 99,9 är det KRAV som gäller.

    Så är det. Jag vet många som förfärats. OK, många vet ingenting, men de jag övertygat ska gå över till KRAV-kött där måste jag nu avråda. Vad gäller annat kött så får det absolut inte konsumeras, framförallt inte de yngre ‘ven om det (analogt med studier) dröjer till 40-års-åldern innan cancern exploderar, det väntar många sjukdomar innan dess. Även om de nu inte skulle bry sig om den miljöförstöring som följer med GMO……

    Tillåt inte att fodret kontamineras. Var 111:e sojaböna……

    Vid ett test så gav 33%-iblandning svåra skador (på djuren alltså). Andra fick 11% (en tredjedel, en niondel av totala fodret) och skadorna var här lika stora, det räckte med 11%. All GMO ger skador.

    Ser vi till GMO-ätare så titta på amerikanarna. Alltmer överviktiga. Allergierna har rusat i höjden (och där misstänks de delar av tarmbakterien som ska bilda insektsgiftet). 100%, 33%, 11% gav alla skador. Inte mindre skador vid 11%, skadefritt bara vid 0% Ungefär 1% då? Tja, vem vill chansa få in dns-bit (som kan passera tarmen) med resistensgener….

    KRAV – nu ställer vi KRAV på er
    Acceptera inte GMO. Ni behöver inte alls ta in någon soja (OM det nu blir så 2015)

    KRAV-bönder. Förbered annan certifiering, inventera det som finns eller bilda nytt certifieringsorgan (och fixa till baljväxtodlingen) INGEN soja genom transport eller foderfabrik som hanterar GMO.

    • Dan Uhrbom on said:

      Det verkar vara dags att bilda ny certifiering isf Krav.

      Också dags att sluta äta kött eftersom vi då upphör med skövling av hälsa, miljö, regnskogar etc. I stället kan vi odla vall för biogasproduktion där restprodukten med råge ersätter konstgödsel efter komplettering. Och då blir det inget behov av giftbesprutning. Utan gifter inget behov av GMO…

      • Canal2op on said:

        Intressant!
        Berätta mer hur det kan gå till.
        Är det ekonomiskt/miljömässigt hållbart i längden?
        Pratar du den enskilde odlaren eller i stora anläggningar?

      • Reality on said:

        Är det de mörka krafterna som kontrollerar KRAV?
        Krav/Aranea — Kiwa international —- ABM AMRRO(Blood Diamonds)

        Aranea Certifiering är sprunget ur KRAV, som bildades 1985

        Kiwa Sverige har bildats av de tidigare företagen Certifieringskontoret Swedcert, Kiwa Nordic och Aranea Certifiering. Med systerbolag över Europa kan vi, tillsammans med vår holländska ägare, erbjuda en internationell plattform av tjänster, som i kombination med väl förankrad kunskap om den lokala marknaden tillgodoser varje kunds behov. Swedcert bildades 1983, med första ackrediteringen för personcertifiering 1984. Kiwa Nordic har verkat i Sverige sedan 2009, inom testning och inspektion. Aranea Certifiering är sprunget ur KRAV, som bildades 1985, där Aranea Certifiering blev eget bolag 2006, och sedan 2009 ett helägt bolag av Kiwa International BV i Holland. Vi bildar nu tillsammans Kiwa Sverige.
        http://www.kiwa.se/content.aspx?id=35

        Vad gör då Krav/Aranea Certifiering som Krav skriver i sina egna rapporter!
        Aranea Certifiering fortsätter att ””höja priset”” för små lantbruks- företag och sänka det för alla större företag.

        KRAV-koncernens sammantagna intäkter för certifiering och licens kommer att vara detsamma som tidigare men Aranea Certifiering fortsätter att höja priset för små lantbruks- företag och sänka det för alla större företag.
        http://www.krav.se/sites/www.krav.se/files/oktober2006.pdf

        KRAV har sålt sitt dotterbolag Aranea Certifiering till det internationella certifieringsorganet Kiwa
        http://www.krav.se/sites/www.krav.se/files/april2010.pdf

        Kiwa kontroller Krav via certifieringen bl.a.
        ”Dotterbolaget Aranea Certifiering AB, som tar över all certifieringsverksamhet.””
        Historik | KRAV
        http://www.krav.se/historik
        KRAV delas upp i Moderföreningen KRAV ekonomisk förening och Dotterbolaget Aranea Certifiering AB, som tar över all certifieringsverksamhet.

        Kiwa Sweden offers auditing and certification in all the areas covered by the European Organic Regulations (EC) No 834/2007 and the Swedish KRAV …
        http://services.1kiwa.com/sweden/agriculture-horticulture/certification-organic-production

        Men det blir värre en så.. ACTA er…
        8 jul 2010 – Almost five years after ABN AMRO Participaties took over Kiwa from the Dutch water companies through the ACTA* investment company,
        http://www.1kiwa.com/news.aspx?id=75&newsid=164

        Vad är då ACTA? ACTA ÄR FÖR CENCURERING AV INTERNET, bl.a.
        När ACTA avtalet till allmänhetens kännedom blev det naturligtvis ramaskri som inte media kunde tysta. En censurering av Internet är en skrämmande tanke eftersom det skulle få stora konsekvenser.
        ACTA-AVTALET ÄR BEDRÄGLIGT http://opassande.se/2010/05/28/acta-avtalet-ar-bedragligt/

        ACTA* goes to the next stage with NPM Capital – Clients & Services …
        Almost five years after ABN AMRO Participaties took over Kiwa through the ACTA * investment company, it is about to step down as major shareholder.
        http://www.abnamro.com/en/clients/commercial-merchant-banking/our-products-and-services/abnamro-participaties/acta.html

        Vad sysslar då den narcissistiska banken ABM AMRO MED? Dom som sett filmen BLOOD DIAMONDS får nog en uppfattning :(
        https://www.youtube.com/watch?v=xhSSLQMJ-Y0

        [PDF]ABN Amro – International Business-Society Management
        http://www.ib-sm.org/CaseABNAmro.pdf
        ABN Amro to account for its alleged involvement in the trade in diamonds from, among …. 8 ‘Blood attached to African diamonds’, NRC-Handelsblad (DUTCH …

        [PDF]ABN AMRO Company Profile – BankTrack
        http://www.banktrack.org/download/abn_amro_company_profile
        ABN AMRO is an international bank, its history going back to 1824. ….. financing trade in ‘blood diamonds’ originating from rebels in conflict areas,. □ financing …

        Diamonds are forever… – Fin24
        http://www.fin24.com/Economy/Diamonds-are-forever-20031104
        4 nov 2003 – While not on the official agenda, the issue of blood diamonds … Gross, head of diamond and jewelry group at Dutch bank ABN-Amro, citing the …

        Och var är dom nu då om inte i israHell naturligtvis, kriminalitetens huvud näste..

        Diamonds.net – ABN AMRO Weighs Opening in Israel
        http://www.diamonds.net/News/NewsItem.aspx?ArticleID=36103

        Top executives from ABN AMRO visited Israel in order to explore opening a branch office. The Israel Diamond Exchange’s (IDE) president, Avi …
        Diamond Industry Financing Leader ABN AMRO Bank is On Its Way …
        http://www.israelidiamond.co.il/english/news.aspx?boneid=918&objid=9374

        The CEO of ABN AMRO Bank International and Diamond Jewelry Group (ID & JG ), and Senior Executives, visited Israel in order to evaluate the …
        ABN Amro Bank’s Diamond and Jewelry Arm Opens Office in DMCC
        http://www.israelidiamond.co.il/ english/ NEWS.aspx?boneID=918 &objID=10602 &SearchS=abn+amro+diamond+industry

        Och Dubai
        The International Diamond and Jewellery Group of the ABN Amro Bank has opened an office in the Dubai Multi Commodities Centre, …
        ABN AMRO Bank Account Interest Rates
        netherlands.deposits.org/providers/abn-amro.html

        Israel Rates … ABN AMRO http://www.abnamro.nl screenshot … ABN AMRO Bank N.V. is a major state owned bank in the Netherlands that has historic ties from …

        Kommenterat på
        http://2op.se/2014/02/14/remissforslag-tillat-oundvikligt-gmo-innehall-i-krav-produkter/#comment-423

  7. Hans Berg on said:

    INGEN GMO ÖVERHUVUDTAGET. ALL MAT SKALL VARA ”KRAV”.

  8. Stig Bölja on said:

    GMO finns inte på kartan om det skall vara Kravmärkt.

  9. Anna Birgersdotter on said:

    Instämmer med alla föregående kommentarer mot GMO i KRAV produkter. Som sagt, då kan ni lägga ned KRAV, för det är inte KRAV längre. Håller ni stånd mot GMO och lobbar mot den, så kommer fler och fler att stötta er ju mer medvetenheten ökar och det gör den för varje dag.

  10. Frank Nilsson on said:

    Om KRAV tillåter inblandning av GMO så blir märkningen i ett slag lika värdelös som nyckelhålsmärkningen. Då kan de lika gärna lägga ner KRAV. Om de däremot håller fast vid GMO-fritt så ökar värdet av KRAV-märkningen i takt med att GMO likt elakartad cancer sprider sig.

  11. Fia on said:

    Skicka dina synpunkter!!! NU
    Skicka ditt remissvar till oss senast 31 mars 2014. Du kan skicka svaret via mail eller vanlig post till regler@krav.se
    eller till; KRAV, Box 1037, 75140 Uppsala

  12. Ingen GMO i min mat!
    Om det inte går att lita på KRAV längre var ska man då vända sig om man inte vill få i sig GMO-skiten.

    I så fall blir det dags för en ny märkning som ÄR garanterat 100% GMO fri.

    GMO är ett helvete för dom seriösa odlarna och det är många som bevisligen blir sjuka av eländet. Det säger sig själv att man inte ska äta något (utsäde) som både är märkt som mat och ”insektsgift” bara för att dom som säljer eländet och tjänar enorma pengar på folks ovetande tack vare t.ex. FDA och sina egna intressen. :(

  13. Lotta Olsson on said:

    Neeej!!!

  14. Varken jag eller alla andra engagerade medvetna människor (era konsumenter)
    kommer att acceptera GMO i krav produkter. Om detta blir en verklighet skall ni veta att det innebär mer än enorm förlust för er, snarare spiken i kistan som någon tidigare nämnt.
    Kommer göra allt i vår makt att stötta er utifall att ni fortsätter vara duktiga och ställer hårda krav på era leverantörer- Men om ni precis som alla andra faller för Monsanto kommer ni garanterat att bli hårt bojkottade för er klientel består just av engagerade människor som ni kommer förlora om ni väljer att inkludera GMO.

    Hell no GMO!! Snart kommer fler människor att inse sanningen om GMO.

  15. stig lönnqvist on said:

    Det kommer att bli helt omöjligt att köpa helt GMO fritt. Men problemet är inte hos KRAV. Problemet är hos oss konsumenter som tillåter det. Eskil Erlandsson har tillåtit att skånebönderna får från och med i vår odla GMO grödor. Alla eko odlingar nära GMO odlingar kommer att kontamineras, sen kommer det att spridas landet runt. Då försvinner EKO odlingarna helt och hållet. Det är Eskil som ska förbannas, inte KRAV märkningen

  16. Helene Pålsson on said:

    Ekologiskt eller besprutat? Välmående djur eller plågade djur? Naturligt eller kemiskt? Det är vad vi väljer att köpa! KRAV är KRAV – ska det vara skit i om så ”bara” till en viss procent – som för övrigt är nästintill omöjligt att kontrollera – är det INTE längre KRAV!!!
    Skärp er för helvete!!!
    Instämmer fullständigt med er alla som kommenterat innan!!
    Protest!! Var är listan?

  17. Nej!!!!!!!!!!! Vi vill ej ha GMO!!! Köpet bara krav just nu men kommer helt tappa förtroendet för er om ni tillåtet gmo i era varor!!!

  18. Konsumentens rätt att veta måste gälla! Därför en varningsetikett som på cigarettpaketen ”EJ GMO-FRITT”!

  19. De som köper KRAV är medvetna konsumenter. Att släppa in det minsta GMO i era produkter är spiken i kistan för er. Jag kommer definitivt inte att köpa om det finns minsta misstanke om att det finn det minsta spår av GMO. Ni får ställa högra krav på era leverantörer så stöttar vi er i det.

  20. NEEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  21. Susanne Kindström on said:

    Absolut NEJ !!!!
    Vi kan på inga villkor godkänna något enda spår av GMO i Krav !
    GMO borde definitivt förbjudas helt och hållet.
    Alla GMO produkter borde förses med varningstext så att gemene man lätt och utan förkunskaper kan välja bort sådana produkter i butiken !

  22. Rolf Löfgren on said:

    Stoppa alla planer på att släppa in GMO under KRAV-märket.

    Det som gäller är att skärpa kraven, så att allt foder kan odlas i Sverige och naturligtvis GMO-fritt. Alla djur ska ges den artegna födan och det innebär bl.a. att kraftfoder ska inte användas till får och kor.

  23. Anders Nilverud on said:

    Nolltolerans för GMO ett måste!

  24. Rebecka on said:

    Nej till gmo, kommer slopa krav märkt annars och det vill jag inte behöva!

  25. Kerstin Borgman on said:

    Krav tappar hela sin mening om detta med GMO går igenom. Jag kommer inte att lita på det och vi som inte vill ha detta med GMO får lov att starta en annan märkning som man kan lita på och som fortsätter att sätta den viktiga kvaliteten främst. Krav kan lika gärna gå i graven om detta ändras.

  26. Nej till GMO! och nej till KRAV om detta förslag går igenom.

  27. Eleonor Rössvik on said:

    Nej tack till GMO!
    KRAV måste man kunna lita på!
    Släpp inte på tyglarna!

  28. Vi vill INTE ha en mer tillåtande inställning till GMO!!! Illa nog att det redan är på väg in i Sverige. Vi måste tydligt visa att vi inte accepterar detta. Börjar vi tänja på gränserna så är vi illa ute… :(

  29. Urholka inte inebörden av krav!

  30. Urholka inte KRAVs värde! Vad är det för vits med märkningen alls om den inte är strängt ekologisk och non GMO? Varför vilja förstöra ett upparbetat förtroende hos en medveten kundgrupp? Jag vill inte ha någon KRAV-light märkning! Go hard or go home.

  31. jens falck on said:

    Då blir KRAV märket ju värdelöst. Då får man ju köpa Biodynamiskt i stället äller odla själv. Om inte Monsanto lyckas förbjuda det ochså……..

  32. Inger Krath on said:

    Det får inte ske! Vi konsumenter måste kunna lita på att vi slipper GMO och annat skit genom att handla KRAV-märkt!

  33. Helt GMO-FRİTT TACK annars bir det till att odla sin mat till husbehov.

  34. Då är det inte KRAV längre och vi får odla själv äller köpa biodynamiska varor.
    Ni får ABSOLUT protestera mot denne försämring av KRAV märkningens förnämste garanti för rena varor.
    Vad blir det nästa?????
    med vänliga hälsningar

    Jens Falck

  35. NEEEJ!!!! Aldrig i livet. Då faller hela idén med KRAV-märkning. Det här förslaget gör mig alldeles förtvivlad. Var ska man då kunna hitta mat som är ren och näringsrik? Det här vore ett fruktansvärt svek mot oss konsumenter.

  36. Margareta L on said:

    Gör det inte! Krav förlorar all trovärdighet om man tillåter GMO. I så fall så är detta bara första steget, sedan ökar man lite och sedan lite till. 100% GMO- fritt är det enda som kan accepteras. Bara att detta uppkommit skrämmer vettet ur mig.

    • Det får helt enkelt inte vara ”oundvikligt” att man får i sig GMO.
      Den föreslagna regelförändringen skulle vara ett svek mot både EKO-konsumenter och EKO-producenter.

      Tyck till!
      Skick era remiss svar via e-mail till regler@krav.se
      eller vanlig post:
      KRAV
      Box 1037
      75140 Uppsala

  37. GMO och krav går stick i stäv. Det går inte att kala KRAV för KRAV om det innehåller GMO. Då är det INTE längre en KRAV produkt.
    Enklare än så kan det inte vara…

  38. Detta är ett svar på frågan om GMO-fritt ska fortsätta vara ett grundkrav för KRAV-stämpeln.

    KRAV är Sveriges främsta märke när det kommer till ekologiskt odlad mat och ekologiskt framtagna produkter.
    Att fler länder slopar förbudet mot GMO-foder till kreatur och fåglar av kostnadsskäl är enligt mig inte ett skäl till att hoppa på den vagnen.
    KRAV för mig har väldigt lite med kostnad att göra, jag köper KRAV-produkter och betalar gärna lite extra för garantierna att jag slipper artificiellt framtagna bekämpningsmedel och GMO.

    Om KRAV tar bort kravet på GMO-fritt ser jag helt enkelt inga skäl till att fortsätta köpa KRAV. För då visar man med all önskvärd tydlighet att man vid valet mellan ekologiskt framtagna produkter och tjäna pengar, väljer pengarna.

    Man kan inte både ha kakan och äta den. Antingen går man under KRAV-stämpeln eller också gör man det inte. Kan man inte hantera kreatur och fågel utan GMO ska man heller inte ha stämpeln.

    Mvh
    Niklas Starow. KRAV-Kund sedan licensen dök upp på marknaden.

  39. Jag trodde det här var ett skämt. Helt oacceptabelt!

  40. Karin Eriksson on said:

    PROTESTERA HÄR !!!!!!!!!!! ——–>
    Skicka ditt remissvar till oss senast 31 mars 2014.
    Du kan skicka svaret till regler@krav.se
    eller
    KRAV
    Box 1037
    75140 Uppsala

  41. Nej!! Vart är protestlistan att skriva på? För i hela friden, NEJ! :(

  42. NEJ, NEJ, NEJ! Låt inte detta gå igenom. Det måste finnas sätt att få tag i GMO-fri mat.

  43. Josefin Engelholm on said:

    Krav för mig är en märkning för kvalitet. En garanti ur hälso- och miljöaspekt! Om ni tar in gmo tappar ni helt mitt förtroende! Det är sorgligt! Visa att ni inte tror på gmo. Att ni inte tror på att det går att garantera att det inte påverkar hälsa och miljön negativt!

  44. Lennart Ladåker on said:

    För mig är det totalt oacceptabelt att man frångår tidigare ställningstagande angående GMO. KRAV-produkter har hittills borgat för att jag som konsument kan känna trygghet och tillit i mitt val. Ska detta förändras kommer vår familj att helt välja bort dessa produkter i framtiden. Det finns andra alternativ och fler tas fram allteftersom efterfrågan ökar. Man har märkt speciellt det senaste året att konsumenterna har blivit mer pålästa och noggranna när de väljer vad de handlar i livsmedelshandeln. Man för numera oftare samtal just om mat och hälsa.

  45. Roberto on said:

    Jag har vid mina föreläsningar för hälsointresserad allmänhet, näringsrerapeuter & kostrådgivare starkt förordat människor att i största möjliga omfattning propagera för och köpa KRAV-märkt mat. Om GMO kommer att tillåtas förekomma i KRAVs produkter måste jag verkligen säga att jag blir allvarligt oroad och upprörd! Allt det positiva som KRAV borgar för kommer allvarligt att raserad. Strid och kämpa för att vi vägrar att kontamineras kan få ”rena” livsmedel även i framtiden. Hjälp till att motverka GMO i vårt land . Om det krävs är vi redo att betala mer för icke kontaminerad mat.

  46. Gör ni det här har ni tappat allt förtroende! Finns ju olika typer av klöver & liknande som börjat odlas i Blekinge som ger bättre protein än soja som bönder tjänar på! Men då kommer nästa problem att Lrf tappar strypgreppet på bönderna, & gud förlåta bönderna går plus istället för minus!

  47. Lena Hammarstrand on said:

    Tillåts GMO så har KRAV skjutit sig själva i knäna. Blir aldrig mer trovärdigt !!!

  48. Släpper KRAV in GMO i sina produkter är de helt, HELT ointressanta att köpa. Jag förstår helt enkelt inte vad ni håller på med.

  49. Jag är helt emot gmo i alla former. Köper i stort sett alltid kravs varor. Det är det enda märket jag litar på förutom naturskyddsföreningens. Därför vore det synd att kompromissa med det enda säkra valet av ren mat. Det skulle göra väldigt många maktlösa inför det som håller på att hända och det får inte hända nu när allt håller på att vända och bli bättre. vi har blivit så medvetna konsumenter att ekovarorna tar slut i hyllorna. vi kan inte vika nu. Jag vill att KRAV fortsätter kämpa för det som är den enda framtiden för allt levande. Kan vi köra jorden åt helvete så kan vi också vända och köra den mot himlen. Det hänger bara på vilket vi väljer. Finns det en vilja, finns det också en väg. Stå starka och stå emot!!
    Tack

  50. Laila M Lillienberg on said:

    Hur kan ni bara komma på tanken att tillåta GMO. Då blir ju KRAV-märket värdelöst.

    • Reality on said:

      Är det de mörka krafterna som kontrollerar KRAV?
      Krav/Aranea — Kiwa international —- ABM AMRRO(Blood Diamonds)

      Aranea Certifiering är sprunget ur KRAV, som bildades 1985

      Kiwa Sverige har bildats av de tidigare företagen Certifieringskontoret Swedcert, Kiwa Nordic och Aranea Certifiering. Med systerbolag över Europa kan vi, tillsammans med vår holländska ägare, erbjuda en internationell plattform av tjänster, som i kombination med väl förankrad kunskap om den lokala marknaden tillgodoser varje kunds behov. Swedcert bildades 1983, med första ackrediteringen för personcertifiering 1984. Kiwa Nordic har verkat i Sverige sedan 2009, inom testning och inspektion. Aranea Certifiering är sprunget ur KRAV, som bildades 1985, där Aranea Certifiering blev eget bolag 2006, och sedan 2009 ett helägt bolag av Kiwa International BV i Holland. Vi bildar nu tillsammans Kiwa Sverige.
      http://www.kiwa.se/content.aspx?id=35

      Vad gör då Krav/Aranea Certifiering som Krav skriver i sina egna rapporter!
      Aranea Certifiering fortsätter att ””höja priset”” för små lantbruks- företag och sänka det för alla större företag.

      KRAV-koncernens sammantagna intäkter för certifiering och licens kommer att vara detsamma som tidigare men Aranea Certifiering fortsätter att höja priset för små lantbruks- företag och sänka det för alla större företag.
      http://www.krav.se/sites/www.krav.se/files/oktober2006.pdf

      KRAV har sålt sitt dotterbolag Aranea Certifiering till det internationella certifieringsorganet Kiwa
      http://www.krav.se/sites/www.krav.se/files/april2010.pdf

      Kiwa kontroller Krav via certifieringen bl.a.
      ”Dotterbolaget Aranea Certifiering AB, som tar över all certifieringsverksamhet.””
      Historik | KRAV
      http://www.krav.se/historik
      KRAV delas upp i Moderföreningen KRAV ekonomisk förening och Dotterbolaget Aranea Certifiering AB, som tar över all certifieringsverksamhet.

      Kiwa Sweden offers auditing and certification in all the areas covered by the European Organic Regulations (EC) No 834/2007 and the Swedish KRAV …
      http://services.1kiwa.com/sweden/agriculture-horticulture/certification-organic-production

      Men det blir värre en så..så ACTA er…
      8 jul 2010 – Almost five years after ABN AMRO Participaties took over Kiwa from the Dutch water companies through the ACTA* investment company,
      http://www.1kiwa.com/news.aspx?id=75&newsid=164

      Vad är då ACTA? ACTA ÄR FÖR CENCURERING AV INTERNET, bl.a.
      När ACTA avtalet till allmänhetens kännedom blev det naturligtvis ramaskri som inte media kunde tysta. En censurering av Internet är en skrämmande tanke eftersom det skulle få stora konsekvenser.
      ACTA-AVTALET ÄR BEDRÄGLIGT http://opassande.se/2010/05/28/acta-avtalet-ar-bedragligt/

      ACTA* goes to the next stage with NPM Capital – Clients & Services …
      Almost five years after ABN AMRO Participaties took over Kiwa through the ACTA * investment company, it is about to step down as major shareholder.
      http://www.abnamro.com/en/clients/commercial-merchant-banking/our-products-and-services/abnamro-participaties/acta.html

      Vad sysslar då den narcissistiska banken ABM AMRO MED? Dom som sett filmen BLOOD DIAMONDS får nog en uppfattning :(

      [PDF]ABN Amro – International Business-Society Management
      http://www.ib-sm.org/CaseABNAmro.pdf
      ABN Amro to account for its alleged involvement in the trade in diamonds from, among …. 8 ‘Blood attached to African diamonds’, NRC-Handelsblad (DUTCH …

      [PDF]ABN AMRO Company Profile – BankTrack
      http://www.banktrack.org/download/abn_amro_company_profile
      ABN AMRO is an international bank, its history going back to 1824. ….. financing trade in ‘blood diamonds’ originating from rebels in conflict areas,. □ financing …

      Diamonds are forever… – Fin24
      http://www.fin24.com/Economy/Diamonds-are-forever-20031104
      4 nov 2003 – While not on the official agenda, the issue of blood diamonds … Gross, head of diamond and jewelry group at Dutch bank ABN-Amro, citing the …

  51. Att KRAV ens kan komma med ett så horribelt förslag visar hur långt lobbyismen för GMO kan ta sig!!
    Hoppas verkligen att remissinstanserna protesterar så att det ekar och skakar KRAV i sina grundvalar.

  52. Det är aldrig ok med GMO. Kan bara instämma. När mer och mer forskning visar på att det är rent hälsovådligt måste det finnas någon som vågar ta ställning mot galenskapen. Det är för mig oerhört viktigt att kunna lita på KRAV. Alla argument för att det är ”för dyrt” att inte använda GMO-foder har helt missat poängen. Det måste få kosta med riktig mat som vi kan lita på är bra för oss. Kor som äter gräs. Kycklingar som äter vad de naturligt skulle äta – sojafoder liksom? Så oerhört fel. Stå på er som den barriär för kvalité som krav är idag! Vi kan inte låta Monsanto och Syngenta styra vår mat på det sättet som sker idag och allt fler länder förbjuder ju GMO – det är ditåt vi måste gå.

  53. marit harjamäki on said:

    Instämmer med föregående kommentarer.Jag mfl letar upp andra säkra producenter.

  54. Christian Lantz on said:

    Om detta genomförs, kommer KRAV-märkningen att bli mer eller mindre värdelös. Att börja tillåta gmo i KRAV-märkta varor är, enligt min mening, helt oförenligt med grundprinciperna bakom ekologisk odling och uppfödning.

    Än en gång ser vi hur en god och sund idé riskerar att förvrängas och förstöras av de ”system”, framför allt det ekonomiska, vi lever i och tillåter styra våra liv. Mycket sorgligt, men tyvärr inte oväntat.

  55. Birgitta Malefelt on said:

    Fullständigt vansinne. Då kommer krav på annan märkning av GMO-fria produkter att krävas av oss som vill handla ekologiskt. Då kan vi inte längre lita på KRAV-märkningen. Vi kommer att ta reda på vilka produkter vi kan handla och sprida den informationen mellan oss. KRAV kommer inte längre att vara intressant för oss att prioritera.

Lämna ett svar till Helene Pålsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

40 973Spamkommentarer blockerade hittillsSpam Free Wordpress

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

%d bloggare gillar detta: