April 30, 2017

Sverige lanserar strategi för frihandelsavtal

regeringen frihandelstrategi

Nyligen rapporterade vi om att danska medier publicerat en hemlig, läckt PR-strategi från EU-kommissionen inför förhandlingar om ett frihandelsavtal mellan EU och USA (TTIP).
Strategin från EU går ut på att man vill styra budskapet om hur frihandelsavtalet framställs i media. EU vill använda radikalt annorlunda strategiska metoder för att låta den positiva bilden av frihandeln vara dominerande, samtidigt som man noga övervakar de kritiska rösterna, inte minst inom sociala medier.

Nu verkar strategin vara i full gång.
I en debattartikel på Dagens Industri lovprisar Sveriges handelsminister, Ewa Björling det transatlantiska frihandelsavtalet.

Citat från Dagens Industri:
Sverige kan spela en viktig roll, och därför lanserar regeringen nu en strategi som ska bidra till att nå ett frihandelsavtal med USA i hamn, vilket kan öka handeln avsevärt och ge varje svensk uppemot 1 700 kronor extra i plånboken varje år.”

 

http://www.regeringen.se/sb/d/3213/a/230704

http://www.di.se/artiklar/2013/12/16/debatt-var-nyckelroll-for-frihandelsavtalet/

http://www.dagensopinion.se/oppositionens-splittring-om-frihandeln-olycklig

http://2op.se/2013/11/26/lackta-dokument-visar-kontroversiell-pr-strategi-for-ttip/

http://2op.se/2013/11/17/storforetagen-stammer-de-som-forsoker-skydda-befolkningen/

2 comments on “Sverige lanserar strategi för frihandelsavtal

  1. Mindre och mindre sanning i politiken!
    Tyvärr är det ganska få som får reda på vad det smusslas om bakom de beslutandes dörrar (det var väl en av anledningarna när dom nyligen röstade bort delar av offentlighetsprincipen). Det är ju trist att höra hur vår regering medvetet vill hemlighålla det som kan vara negativt (dom VET alltså att det är en hel del som är negativt bakom förslaget) och ändå tänker driva igenom det. Det är svårt att tro att dom har allmänhetens bästa i första rummet.
    Undrar vad dom själva tjänar på dealen, ett nytt topp jobb i EU kanske.
    Men 1700:- är ju ett bra lockbete särskilt som det inte kommer att bli någon debatt om det negativa som ingen har hört talas om. Synd att de flesta medierna är så köpta eller ska jag säga ”ägda”.

  2. Någon borde fråga Ewa Björling hur hon tänker när hon tycker det är okej att sälja ut offentlighetsprincipen i Sverige till ett värde av 1700 kr per svensk och månad. Och man undrar ju givetvis hur hon har fått fram den siffran. En stor opinionsundersökning kanske? För att fråga svenskar om dom tycker det är okej att ge upp offentlighetsprincipen när det gäller utlänska företags förehavanden i Sverige för 1700 kronor extra i månaden? Troligen inte. Personligen har jag mycket svårt att tro att svenskar accepterar den utvecklingen för Sverige. Men det är ju faktiskt ingen dum idé när man nu tänker på det. Man skulle kanske starta en sådan? Det som behövs är ju att folk blir medvetna om vad som pågår, sen kanske vi kan få ha den debatt som igentligen skulle föregått det som nu sker. Opinionsundersökning någon? :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

36 300Spamkommentarer blockerade hittillsSpam Free Wordpress

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

%d bloggare gillar detta: